Moja szkoła

Cześć

Jak wiecie albo i nie w 2019 roku pisałam maturę oraz zakończyłam szkołę. Jaką szkołę skończyłam? Skończyłam Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Widzewie. Można powiedzieć, że jestem dziewczyną z rolnika, bo tak potocznie mówi się na moją szkołę. Jednak nie skończyłam kierunku rolniczego, ponieważ kończyłam Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych. 


Co mam po tej szkole i tym profilu? 

Dzięki nauce na tym właśnie profilu otrzymałam dwie kwalifikacje w zawodzie pierwsza z nich to kucharz, czyli T.06, a druga to technik żywienia i usług gastronomicznych, czyli T.15. Który z tych egzaminów był trudniejszy? Wydaje mi się, że projekt na egzaminie praktycznym na technika żywienia i usług gastronomicznych. Ogólnie egzaminy składają się z dwóch części praktycznej i teoretycznej, aby zdać praktykę potrzeba jest 75%, a teorię 50%. Teoria to tak naprawdę 40 pytań ABCD, a praktyka wygląda różnie zależy od kwalifikacji jeśli chodzi o kucharza to jest to przygotowanie podanej potrawy i wydanie jej w wyznaczonym czasie, natomiast drugi egzamin praktyczny polegał na wykonaniu projektu. Co roku jest to inny projekt, ja na swoim miałam coś czego nie było we wcześniejszych, jednak miałam to na zajęciach z zasad żywienia. Oba egzaminy praktyczne zdałam na 98%, teorię też mam na bardzo wysokim poziomie, jednak nie pamiętam dokładnie ile, ale powyżej 70%.

Po tej szkole mogę pracować w kelnerstwie oraz jako kucharz, ale nie tylko. Umiejętności, które zdobyłam dają mi wiele możliwości. 



Nabyte umiejętności

  • Planowanie i ocena jakości żywienia
  • Opracowanie jadłospisów oraz ocena ich wartości odżywczej i energetycznej
  • Planowanie żywienia dietetycznego w zależności od jednostki chorobowej
  • Sporządzanie potraw i napojów kuchni świata
  • Prowadzenie mini przedsiębiorstwa w szkolnym bistro
  • Korzystanie z programów komputerowych stosowanych w gastronomii
  • Organizowanie i obsługa przyjęć okolicznościowych
  • Kalkulowanie kosztów prowadzenia działalności i organizowanych przyjęć
     Jest wiele możliwości podjęcia pracy, a po technikum mamy, aż dwa zawody



Możliwość podjęcia pracy


Technik żywienia i usług gastronomicznych, może pracować jako:
  • Szef kuchni w restauracjach, hotelach, pensjonatach itp.
  • Kierownik do spraw żywienia w zakładach gastronomicznych
  • Menager zakładu gastronomicznego
  • Organizator imprez okolicznościowych
  • Organizator usług cateringowych
  • Doradca w zakresie prawidłowego żywienia
  • Prowadzić własną działalność gastronomiczną

Kucharz może pracować jako:
  • Mistrz sztuki kulinarnej, kucharz
  • Szef kuchni w restauracjach, hotelach, pensjonatach itp.
  • Prowadzić własna działalność gastronomiczną
  • Pracownik firmy cateringowej


  
        Ta szkoła to nie tylko nauka, przez dwa albo nawet trzy lata byłam w samorządzie szkolnym. Organizowaliśmy na święta zbiórki akcesoriów oraz artykułów dla dzieci z Domu Samotnej Matki w Łodzi, Piknik Zawodów - na który przyjeżdżali uczniowie z szkół gimnazjalnych oraz wiele innych akcji. Szkoła organizowała nam wiele wycieczek zawodowych do Hoteli - żebyśmy poznali strukturę pracy w hotelu, jak i w hotelowej kuchni, w Poznaniu byliśmy w Muzeum Rogala Świętomarcińskiego (święto św. Marcina obchodzone jest 11 listopada), jeździliśmy na różne konkursy, mieliśmy także okazję uczestniczyć na warsztatach z P. Robertem Sową.

       Dzięki tej szkole poznałam wiele osób, które jakoś wpłynęło na to kim jestem teraz. Oczywiście wpłynęło to również na moją dalszą edukację. A o studiach wpis będzie za parę miesięcy.

Do następnego 

Marysia 

Komentarze